Kazancakis Zorba Romanının İncelenmesi
“Zorba”
Kitabının İsmi ve Muhtemel Tarihsel Kaynaklarının Araştırılması
George Zorba. Yunan Zorba romanının ve filminin
dayandığı gerçek bir kişiliktir.
1865'te
Selanik'ten yaklaşık 40 km uzakta bir Makedon köyünde (şimdiki adıyla Kolindros)
doğdu. Bütün bu bölge 1912'ye kadar Türklerin Osmanlı sınırları içerisindeydi. Zorba'nın
babası bir Türkle tartışır ve köyünden kaçar, ailesini George Zorba'nın
büyüdüğü yere götürerek güneye Yunanistan'a gider. Zorba 19 yaşındayken annesi ölmüş;
babası Athos Dağı'ndaki bir manastırda görev yaparak emekli olmuştur. Beş parası olmayan Zorba'nın babası emekliliğinden
sonra köyüne dönmek zorunda kalır. Bu tarihsel arka plana bakarak Zorba’nın doğduğu
yere, köklerinin olduğu yere, ait olduğunu hissettiği yere ve belki de bazı
akrabalarının hâlâ hayatta kaldığı yere geri dönmek istediği sonucuna
varılabilir.
Zorba; koyun ve
keçi gütme, odunculuk, madende kazıcılık, seyyar satıcılık, nalbantlık,
işçilik, kaçakçılık, dilencilik ve müzisyenlik yaptığı söylenir. Tüm bu
etkinliklerine bakarak yetenekli bir karakter olduğu kesin.
Zorba 1912'de
"mücadeleye" katıldı. Ancak yazıdan kiminle, kime karşı, nerede
savaştığını öğrenemiyoruz. Bir biyografi yazarı, onu "Bulgar
Köylerini" yakıp yağmalayan biri olarak tanımlıyor. Bu, Türklere karşı bir
savaştı ve orada vahşice pek çok olay yaşandı.
Romana
bakarsak, Zorba'nın Bulgar 'Komiteci' veya gerilla savaşçılarına karşı savaşta
öne çıkan Yunan Subay Pavlos Melas ile birlikte Makedonya dağlarında
savaştığını öğreniriz. Zorba romanında bir Bulgar komiteci olan bir rahibin
boğazını nasıl kestiğini anlatır. Kendi başına alınan bu bilgiden, vaktinden
önce Zorba'nın siyasi olarak Yunan olduğu sonucuna varılabilir. Ama birkaç gün
sonra Zorba, aç biilaç, büyüklü küçüklü beş küçük çocukla karşılaştığını ve bu çocuklarının
babasının öldürdüğü adam olduğunu öğrenince gözlerinden yaşlar geldiğini ve
"dünyanın değirmen taşı gibi döndüğünü" söyler. Bunun üzerine savaş
ganimeti,(yağması) Türk parasını, altını ve bütün malzemelerini çocuklara vererek
savaş alanından kaçtığını anlatır. Bu yaşadığı travmanın kendini ülke, kilise
ve para fikirlerinden bir anda kurtardığını söylüyor. Bir şeyi ne zaman çok
sevse kirazlar gibi kusasıya kadar maruz bırakır ve kurtarır kendisini sonunda.[1]
Zorba, savaşta ve cinayetlerde üstlendiği rolden dolayı utanıyor ve kendinden
nefret ediyordu. Merak edilen, gerçek George Zorba bir vicdani redci miydi?
Vatansız bir köylü olmaya ve başına gelenlerden dolayı milliyet ve vatan
fikrinden nefret etmeye mi döndü? Ya da sonrasında da apolitik mi oldu?
George
Zorba'nın 1912 savaşında Türklere karşı savaştıktan sonra, babası gibi Athos
Dağı'ndaki manastıra çekildi, ancak burada dayanamadı. Kısa bir süre sonra
yazar-şair Nikos Kazancakis ile tanıştı ve birlikte bir maden geliştirme
macerasını planladılar. Bu proje oldukça basit bir aldatmacaydı, 1914-1918
savaşında Yunan ordusunda zorunlu askerliği önlemek için yapılan bir
düzmeceydi, çünkü tarihsel kayıtlara göre maden işçileri askerlik hizmetinden
muaf tutulmuştu. Maden, savaşın bittiği 1918'de zamanında bir çöküş yaşadı.
Görünüşe göre George Zorba ve Kazancakis, Kazancakis'in "Bolşevizm'den
kaçan Yunanlıları kurtarmak" için düzenlediği Rusya gezisinde bir araya
geldi. İki adam dans eden mülteci kızların kaldığı bir otelde kaldı ve Zorba üç
güzel Rus kadınla Yunanistan'a geri döndü. Sonrasında George Zorba kuzeye,
şimdiki Yugoslavya'ya doğru sürüklendi ve Üsküp'ten birkaç mil uzakta bir köye
yerleşti. Hayatının neredeyse son yirmi yılında, George Zorba, 1942'de yaklaşık
77 yaşında ölene kadar Makedon kırsalının merkezinde şehirden uzak yaşadı.
Kitap,
Kazancakis tarafından yazıldı ve 1946'da Makedonlar ve Yunanlılar arasındaki iç
savaş sırasında Yunanca yayınlandı. Orijinal başlık "Alexe Zormpa'nın
Yaşamı ve Zamanları" idi. Zormpa? Burada kitabın orijinal olarak
"Yunan Zorba" olarak adlandırılmadığına dikkat etmeli.
Kitap 1952'de
ilk kez İngilizce'ye çevrildiğinde, kitabın adı "Yunan Zorba" olarak
değiştirildi. Peki neden? 1964'te çekilen film, Zorba karakterinin dünyaca ünlü
olmasına daha da yardımcı olan yeni isim altındaydı. Kitabın ve filmin yeni
İngilizce adı yüzünden tüm dünya efsanevi karakterin gerçek etnik ve ulusal
kimliği konusunda yanlış yola saptı veya saptırıldı. Dünya, Zorba'yı Yunan
olarak düşünmeye başladı,
Zorba'nın etnik
ve ulusal kimliği hakkında Kazancakis'in kitabının metninden daha iyi bir kanıt
yoktur.
Kitaptaki ana
karakter Kazancakis ile ilk tanıştığında, ancak adını açıklamadan önce yazara
aşçı olarak çalışmayı teklif eder. "Hiç duymadığın, aklına bile gelmemiş
çorbalar yapabilirim" diyor. Bu, Kazancakis'in Makedonca Çorba olarak
Zorba ismiyle ilgili ilk ipucunu bırakmasıdır.
Adı
sorulduğunda karakter şöyle cevap verir:
"Alexis
Zorba. Bazen bana Fırıncı Küreği derler çünkü çok uzun boyluyum ve kafam bir
kalbur gibi dümdüz. … Bana da Küf derler çünkü nereye gitsem işimin ehli
olduğumu söylüyorlar. … Başka lakaplarım da var ama onları başka bir zamana
bırakalım.. "
Şimdi bak!
Zorba ile tanışır tanışmaz birçok ismi olduğunu öğreniyoruz! Gerçekten
büyüleyici olan şey, verdiği takma adların, taze ekmek pişirmekle, sonra
zamanın geçmesiyle ve daha sonra ekmek bozulduğunda ve yenemediğinde
küflenmeyle ilişkili bir addan çürümenin ilerlemesini göstermesidir. Kazancakis
ne tür numaralardan bahsediyor? İsimlerle hile mi? Bu, kelime oyunlarına dikkat
etmek için Kazancakis'ten bir ipucu mu?
Kazancakis,
kitabın devamında şöyle yazarken bir başka ipucu daha veriyor:
"Bu
dünyadaki her şeyin gizli bir anlamı vardır... insanlar, hayvanlar, ağaçlar,
yıldızlar... (ve sonuncusuna dikkat edin) ... sadece yıllar sonra, çok geç,
anlayacaksın."
Kazancakis bize
gizli anlamların olduğunu ve daha ileriye bakmamız gerektiğini söyler.
Daha yakından
bakalım. Yazar, Makedonya'yı Zorba'ya anlatır. Şimdi, başka bir ayrı paragrafta
Zorba'nın Yunanistan, Bulgaristan ve Konstantinopolis hakkında konuştuğuna
dikkat edin. Bunları neden ayrı paragraflara yerleştiriyor, merak
edebilirsiniz? Kazancakis usta bir yazar, usta bir zanaatkar ve belki de
Yunanistan'ın bu yüzyılda yetiştirdiği en büyük yazardı. Bu ayrımı yapması
tesadüf değildir.
Sonra Zorba
hakkında en büyük vahiy var. Kitapta Zorba kendinden bahsederken şöyle diyor:
"Ey harika
Slav, bin yıl yaşayasın!"
Yunanlılar Slav
mı? Kendilerinden hiç Slav olarak söz etmezler, fakat aynı zamanda Makedonlar
etnik ve dini anlamda Slavlardır.
Romanda Zorba,
Kazancakis'in deyimiyle "şiir, müzik ve düşünce"nin bir sentezi olan
Makedon şarkıları söyler. Zorba'nın filmde Makedonca şarkılar söylediğini
hatırlıyor musunuz? Hayır,
Kazancakis
Yunanca konuşuyordu. Bir Yunan şarkısı ile bir Makedon şarkısı arasındaki farkı
biliyordu. Makedon ismini Yunanca anlamında kullanmadı. Kazancakis kendisini
boy hedefi haline getirecek denli aptal değildi.
Hatta yazar
Zorba'dan "Kendi ülkenizin bir Makedon Şarkısı Zorba" adlı bir şarkı
söylemesini ister. İşte burada Kazancakis'in sözlerini sonraki şifreleri
çözmede kullanmak üzere anahtar olarak akılda iyi tutmalı
Farkı açıkça
belirtmek için bir başka noktada Kazancakis şöyle yazıyor:
"Unutmayın,
Zorba bir yabancıdır, bir Makedondur ve biz Giritlilerin ülkemizdeki bir
misafire el uzatmak kendimize getirebileceğimiz en büyük yüzkarasıdır.”
Zorba'nın
adının çarpıtılmasının belki de en üzücü ve en açıklayıcı kanıtı, Zorba'nın
Romanya'dan yazdığı ve imzaladığı "Alexis Zorbescu" mektubudur. Daha
sonra Kazancakis'e Sırbistan'dan "Alexis Zorbic" imzalı bir kart,
kartpostal da gönderir. Kazancakis, arkadaşını en son Üsküp'teki bir öğretmenden
aldığı ve Alexis Zorba'nın ölümünü anlatan bir mektup duyar.
Kazancakis için
Zorba bir kahramandı ve onu, insanlık tarihinin ilerlemesinde insanın düşünme
özgürlüğünü koruyan ve geliştiren "Odysseia'nın korumaları" olarak
adlandırdığı Homeros, Nietzche ve Bergson'un yanına yerleştirdi. Zorba'yı insan
evriminin zirvesine, insan başarısına yükseltti.
Kazancakis,
Zorba'nın yaşam anlayışı ve felsefesinde sunduğu şeyin yeni bir On Emir
olduğuna, bu dünyada insan için yeni bir On Emir dizisinden başka bir şey
olmadığına inanıyordu. Zorba'yı İsa, Dante, Buddha, El Greco ve diğerleriyle birlikte
insanüstü bir konuma yerleştirdi. Şaşırtıcı ama burada çağımızın büyük
aydınlarından biri olan, bir zamanlar Yunan Hükümeti'nde Eğitim Bakanı olan,
neredeyse Nobel Edebiyat Ödülü'nü kazanan ve sıradan bir Makedon'u dünyanın en
büyük filozofları arasına yerleştiren bir yazar olan Kazancakis var.
Kazancakis Makedon
tarihini biliyordu. Çevirmen Thea Vasilis 'İskender'in İngilizce çevirisinin
önsözünde şöyle yazar:
"Onun
popüleri Zorba, kurnaz Odysseus'un suretinde yapılandırıldı." Odysseus
kurnaz ve kurnazsa iki gözümüzü de açmalıyız! Kazancakis neden 'George' adını
değiştirip 'Alexis' seçti? İsmin beğendiği ve şapkadan için mi? bir 'kodlamadır',
vaftiz gibi davranan ve sistem olarak 'Alexis' adını seçen yazar Kazancakis’i yoksayalım
mı? Bunu, isim hafızamızda bir anma zili çalsın diye mi, bir isim ile anılan
bir isim olsun diye mi yaptı? Kim? ne isim? Bize doğu ve batı, tüm bir araya
getirmek için mücadele eden Orijinal ismi Alexander olan Büyük İskender'i hatırlatmak istemesi çok
muhtemel.”
Her iki ismin
de üç kelimeye, aynı dengeye, aynı forma sahip olduğuna inanmayın: ( Alexander
the Great ) Büyük İskender – ( Zorba The
Greek )Zorba. İsimlerin anlamlarını
araştırırsak, Alexis'in 'korumaktan, uzak kalmak, korumak' anlamına gelen
görürüz. Zorba kitabı, sadece bir roman değil, Makedon Ruhu hakkında
konuşulmanın bir yoludur belki de.
Kazancakis'in
kahramanı 'A.Z.'nin baş harflerini düşünmeliyiz. - Kazancakis'in çok sevdiği
alfabenin başı ve sonu gibi. Bir de İncil'deki gizemli "alfa ve
omega" var.
Kazancakis,
kahramanının gerçek kimliğini saklıyor ve kahramanı adına dünyaya gizli bir
mesaj mı gönderiyordu? Zorba'nın kitapta yaptığını mı yapıyordu?, kahramanların
orada burada bir harf değiştirerek.
1952'de,
Yunanlılar ve Makedonlar arasındaki iç savaşın sona ermesinden üç yıl sonra,
kitap İngilizce'ye "Zorba The Greek" adıyla çevrildi. Kazancakis hala
hayattaydı ve çeviriden kesinlikle haberi vardı. Elbette kitabın adını ve
başlığını onayladı ve sorulması gereken bir soru yarattı: bunu neden yaptı?
Kazancakis, Zorba'nın kendi ülkesi olan bir Makedon, bin yıl yaşaması gereken
bir Slav, hayatında canı gönülden sevdiğini itiraf ettiği ve onun için böyle
bir şey elde ettiği bir adam olduğu mesajını kitabı boyunca açıkça veriyorsa
neden? saygı ve saygı -- neden İngilizce'ye çevirinin "Yunanca Zorba"
olmasına izin versin ki? Peki onun bulmacası neydi?
Kazancakis,
İngilizcenin en büyük uluslararası dünya dillerinden biri olduğunu yeterince iyi
biliyordu. Hiç şüphe yok ki, fikirlerinin ve felsefesinin ve Zorba'nın
fikirlerinin dünyaya yayılmasını istedi. Hatta Zorba'dan yeni Denizci Sinbad
olarak bahsediyor ve aklında dünya çapında bir izleyici kitlesi olması
gerektiği açık.
Yunan Zorba
ismine "Yunan" kelimesini eklemek bir çeşit sahte, hile, kılık
değiştirme miydi? Bu, savaş sırasındaki "madencilik operasyonları"
gibi bir aldatmaca mıydı? Kitabın kendisinde bir düzine farklı şekilde
okuyucuyu çok sevilen karakteri hakkındaki gerçeği daha derine gizlenmiş
olduğuna ikna edip bizleri anlamı madencilerin madeni daha derinde aradığı gibi
derinde aramaya davet ediyor.
Kitabının yeni
İngilizce başlığı ve çevirisi Zorba/Chorba için bir maske mi olacaktı?
"Zorba" dünyayı dolaşmak, "Yunan" kılığına girmek, dünyaca
ünlü olmak için biçimlendirilmek ve hazırlanmak ve ironilerin ironisi, sonunda
kendini ortaya çıkarmak ve Yunan politikacılarla herkese karşı davranışları
için yüzleşmek ve onları şaşırtmak için miydi? Makedonlar. Kitabın başında
isimlerden bahsederken bize bunu mu haber veriyordu ve "Ben hilelerime
geçiyorum…" diye yazıyordu.
Hikâyede,
şiirde, şarkılarda klasik geleneği gözlemleyin. Homeros'un klasik epik
şarkılarında ve Slav sözlü geleneğindeki epik şarkılarda bir kahraman, gerçek
bir kurtarma yapmak amacıyla sık sık kılık değiştirerek seyahat eder. Bir kılık
olduğu zaman, kılık soyulduğunda eninde sonunda bir tanıma olmalıdır. Bu tanıma
sahnelerinde, neredeyse bir sinyal gibi, tanıma anında her zaman bir şarkı veya
bir müzik aleti bulunurdu. Tanrılarla insanların medyatörü olan müzik insan
dilinin yetmediği yerde dansla bir araya gelerek Tanrılarla bir olma ve vecd
halinin en üst noktasında “epifani” yi vücuda getiriyordu.
Klasik geleneğe
sadık kalarak, Zorba kendini bir Slav, bir Makedon olarak gösterdiğinde,
santuri çalar ve şarkı söyler ve dans eder zihnindeki müziğe göre.
En büyük eseri “The
Odyssey, A Modern Sequel” olan Kazancakis'in bu temaları, bu kılık değiştirme
ve kurtarma geleneklerini bildiğinden kim şüphe edebilir?
"Nikos,
şimdi arkadaşın George Zorba'dan "Yunan" kılığına girmenin zamanı
geldi mi? Ne harika hazırlanmış bir maske Nikos, Odysseus'a layık. Ne komik bir
maske! Ve bunun altında ne, trajedi maskesi , Yunanistan'daki Makedonların
trajedisi mi gizleniyor?"
Nikos
Kazancakis 26 Ekim 1957'de Almanya'nın Frieburg kentinde öldü. Cenazesi ülkesine
defnetmek üzere Atina'ya götürüldü. Yunan Ortodoks Kilisesi'nin Atina Başpiskoposu,
ulusal onuruna izin vermeyi veya onun için bir cenaze töreni kutlamayı
reddetti. Kazancakis adı ve kahramanı Zorba/Chorba'nın adı dünyanın her yerinde
yaşıyor ve sonsuza kadar yaşayacak. Başpiskoposun adını ise hiç kimse
hatırlamıyor.
George Zorba'nın
hayatından ve romandan elde edilen kanıtlar, Yunanlı Zorba'nın gerçekte Makedon
Chorba yani Çorba olduğu sonucuna açıkça işaret ediyor.
Kazancakis, bir
maske yaratarak, mükemmel bir roman yazarak, dünyanın büyük edebiyatına katkıda
bulunarak, onu korumak ve korumak için büyük bir Makedon'u sakladı.
Zorba/Chorba
adamını değil, daha da önemlisi, Makedon zihninin hafızasını, imajını,
felsefesini, yaşam görüşünü ve dünya görüşünü dünyada canlı tuttu.
Kazancakis'in
harikulade başarısı, "Yaşasın Makedonlar"ın temel mesajıyla, Özgürlük
ve İnsan Haklarının silinmez evrensel bir bildirisini yaratmasıdır.
Ve Kazancakis
bunu tek kelime CHORBA ile başlayarak yaptı.
Zorba ismi; bir
yoruma göre de beş yüz yıllık Osmanlı Hükümdarlığının bıraktığı bir izdir.
Zorba sanılanın
aksine sadece sesteştir. 1680 yılına dayanan kaynaklara göre Türkçe’ye Farsça’dan
geçen zōrbāz ( زورباز )’dan gelmektedir.
‘Zor’ ve ‘baz’ kelimelerinden oluşan bilinen ilk anlamı kuvvet gösterisi yapan
kişidir. İkinci ve en sık bilinen anlamı ise kanun tanımayan, isyancı ve
eşkiyadır. İngilizce’de “bully” zorba ve despot anlamlarına gelir Yunanca
Zorba cehaleti,
Yazar ise entelektüelleri temsil eder. ‘Bilgin’ der kimi zaman kimi zaman da
"efendi". Platon'un bilge Kralına ve Hegel in köle ile diyalektik bir
ilişkisi olan 'efendi' ye göndermedir. İronik dil her yere nüfuz etmiştir.
Zorba'nın okur yazar olmayan dostu Anagnosis in anlamı "geri okuyan"
dır. Okur yazar olmayan birine bu ismi vermesindeki amaç yoksa yazılmış olanı
okumaktan başka bir şey yapmayan ve kendisini tekrara mahkum bilge efendilerine
başkaldıran yaşamı okuyan ve ona hakkettiği anlamı ve değeri gerisin geri veren
anlamı olabilir mi? Bu fikri destekler sözcüklere rastlamak kolaydır bir çok
yerde. Örneğin "en büyük peygamber insanlara yalnız bir parola verebilir
ve bu ne kadar belirli değilse o kadar peygamberdir.[2]
Yunan
(anti)kahraman Zorba yirmi yaşında Olympos un eteklerindeki köyünde açılan bir
panayırda Santur u ilk kez duyar ve yemeden içmeden kesilir günlerce bir maşuk
gibi. Yine bir maşuk gibi aşığına yönelerek Santur öğrenmek için çaba
gösterirse de tüm gayretleri boşa çıkar. Selanik'teki Recep Efendi nin yol göstermesiyle
kavuşur aşkına[3]
Mutlu sonla
biten pek az aşk hikayesi vardır. Dahası sonuna kadar eşlik eden aşk var mıdır
bilinmediğinden sonundaki amaç mıdır yoksa kendisine varılan bir ara durak
mıdır? Veyahut sonuç mudur? Bilinmez.
Ama bir hayata
katıldığını gördüğümüzde tüm çılgınlıkları hor görmek yerine hoş gören bir
mucizedir sanki
Primal düzeyde
yaşam süren de üst düzeyde olduğunu düşünen de yaşamaktadır.
Sağır ve kör
olsalar da yaşamaktadırlar. Zorba'ya göre Tanrı önce sağır etmekte sonra
bağırmaktan, bana kalırsa da önce gözlerini kör edip sonra şöyle demekte kutsal
kitaplarında " hadi oku!, hani görmüyor musun? bana dair kanıtları."
Zorbanın isyan etmiş ve hatta küfretmiş Babasını Zorba'yı sağır ederek
cezalandırır. Bunda Zorbanın suçu Babasının isyankâr ve küfürbaz
olmasıdır.
Gelecekle veya
geçmişle ilgilenmeyen Zorba bu zamanları karanlık olarak görür ve sadece ânı
yaşamak gerektiğini savunur. "Gelecekteki şey daha doğmamıştır, tutulmaz
haldedir, kaypaktır, düşlerin yaratıldığı malzemeden yapılmıştır, güçlü
rüzgarların (Aşk, olağanüstülük, talih, ve Tanrı) çarptığı bir buluttur,
seyrelir, sıklaşır, biçim değiştirir.
Onun laneti
yaşamın durmaksızın tüketme ilişkisine anne rahminde nasıl ki göbeğimizden
bağlıysak bu kez şimdiye mahkumiyetimizdir.
Yaşlı bir
kadınla sevişmesi bir metafordur ve gençlere özgü sanılan üreme içgüdüsüne
bağlı olmadığını imâ eder. Yaratmak istediği duygu genç ve güzel olanın tersine
yönelen tutku ve şehvetle bizi alışıldık olanın ötesine şaşkınlık, tuhaflık ve
tiksinti ile çıkarmaktır.
Yaşam hazza yönelme acıdansa ölesiye kaçmak
üzerine kuruludur. Yaşın önemi yoktur ve hepimizi eşit olarak kuşatan bu
koşullanmışlıktır. Madem ki gökyüzü krallığına giremeyecektir[4]
hiç değilse yeryüzünü cennete çeviren nadide şeylerdendir cinsel hazlar ve bu
nedenle vazgeçilmezdir dans ve şarap gibi.
Bana kalırsa
Zorba Nietzsche’nin ayak takımı seviyesindeki 'Zerdüşt'üdür.
"Hiç
aç kalmadıysa, hiç insan öldürmediyse, çalmadıysa ve suç işlemediyse
dünyayı anlayamazsın sen"[5]
diyerek meydan okur okumuş bir Budist gibi
yaşamın kıyısında durup da onun kiri bulaşmadan pür pak yaşayan tüm
insanlaradır meydan okuması aslında.
Tanrı cinayeti
ve alçaklığı seviyor olmalı der. Hayatta bu kadar çokça yarattığı bir şeyi
sevmediği söylenebilir mi hem?
Şehvet
Tanrıların İlkçağdaki karakteristiklerindendir. İnsanların sahip olduğu
zaaflardan biri olarak tanımlanıp da kendisine mesafe konması gereken bir şey
olarak tanımlandığı anda ölümcül günahlardan biri oluverir. Kontrol altında
tutulması gereken bir şey olarak Musevilikte tanımlanır ve Hristiyanlıkla 7
ölümcül günahtan biri olarak Şeytanın en sevdiği zaaflarımızdan oluverir.
Alışık
olduğumuz kılıktaki şehvet ve tutku bize alışık olduğumuz içgüdülerin ve
kendisini hiçbir zaman düşünmediğimiz duyguların nedenlerinin arabasını çeken
iki yağız attır. Eros bizi ötekine mahkûm ederken aşk ile kendini ötekinde
aramayı ve bulamamayı vaat eder. Bu yaşanan en güzel kaybolma, en güzel arayıp
da bulamamadır. Bir varoluşçu, alışık olduğumuz kavramlar ve duygular setindeki
bilindik notalara dokunarak tahmin edilebilir bir melodiyi çalmak istemez.
İstediği sizi sarsmak, alışık olduklarınızdan sizi düşürüp tıpkı aşkın kalbe
düştüğü gibi fikrin akla düştüğü gibi bir kayanın düşüşünde varlığını
bulmaktır. Çünkü ona göre “taşlar inişte varlıklarına sahip oluyor.”[6]
Zorba Madam
Ortans karakteri ile yaşlı bir kadına olan şehveti ile alışık olmadığımız bir
karaktere büründürür. Nice donanmaların karanlık ve puslu gecelerde çarpıp
parçalandığı kayalıklardır.[7] Şarapla ruhunu
özgür bıraktığında, gözlerinin yerini zihnindeki hayaller aldığında Madam
Ortans kılıktan kılığa girer.
Zorba alevlenmişti. Artık hiç
kuşkusuz karşısında bu boyanıp mumyalanmış koca karıyı değil, kadınlara verdiği
adla ‘dişi ırk’ın bütününü görmekteydi. Kişilik kaybolur, yüz silinir, genç
veya moruk güzel veya çirkin hepsi anlamsız bir değişikliğe uğrardı.[8]
Fransız yaşlı
kadın bir çok kötü sözle anılır, “ kart Fransız karısı, tepeden tırnağa
arsızlık kesilen ihtiyar madrabaz[9], kart dilber[10] dişi domuz, kokmuş karı, lanet olasıca pis
murdar[11]
Bize kadınları
Nietzsche’nin ötekileştirdiği gözle gösterir. Şeytansı, korkunç bir varlıktır.
Gençlik
hepimizin atlatmak zorunda kaldığı bşr sayrılıktır. Çünkü Zorba’ya göre insan
gençliğinde insan yiyen bir canavardır ve evcilleşmek bilmez. [12]Bu dünya bir
sır dünyasıdır, insan da büyük bir canavar. Zorba
Bu dünyada her
şeyin gizli bir anlamı vardır her şey gizli bir hiyerogliftir.
Yorumlar
Yorum Gönder